afroego

Direktlänk till inlägg 5 mars 2011

Penselvård - Vårstädning?

Av afroego - 5 mars 2011 11:48

Nu kör jag igång med vårstädningen av sminkverktygen, huhu! Jag har i princip aldrig gjort rent mina penslar, men efter en kurs på Konstfack (gillar att name-droppa) i måleri så lärde jag mig några knep som jag tänkte att jag tillämpa på mina stackars, billiga, smutsiga penslar. 


Förberedelser

Leta fram alla penslar som behöver rengöras (OBS! Även dem som ser rena ut)

En burk eller ett glas att ha penslarna i kan vara bra 

Se till att ha ett rent handfat och rena händer


  

Jag delade upp det så att jag körde de långhåriga penslarna först och de som är lite mer svampiga (vet inte vad de heter) för sig. En del av förberedelsen är även att diska glaset jag ska ha dem i.


  




Det första jag gjorde var att sköja dem i vatten. Och som ni ser nedanför så ser det ut som att vattnet som rinner ur är helt rent. MEN ICKE! 


 

Jag använde mig av diskmedel som jag duttade på vääääldigt sparsamt (eftersom man måste tvätta så många omgångar). 


 

För att jobba ur smutsen/sminket så penslar jag handfatet fram och tillbaka som om jag strök färg. Det gör jag för att inte böja stråna och förstöra borsten. Detta kan man också göra i handen, det går mycket fortare. Men jag tycker om att göra det mot porlinet eftersom man ser exakt när den blir ren. Sminket i borsten är ju i din hudfärg så det är inte säkert att man ser att borsten fortfarande är smutsig om man gör det mot handflatan. 


Efter jag har gjort det här en omgång så sköljer jag ur och gör om samma sak tills skummet och vattnet som kommer ur borsten är helt rent. 



 

När borsten sedan är ren, men blöt, så formar jag den med fingrarna till en spets och torkar sedan av skaftet. Stråna torkar jag bara ytligt för att inte förstöra formen. 


 

Sedan hamnar borsten i det nytvättade glaset! 


 

Jag gör, som sagt, samma sak med alla borstar och penslar. 


Men med dessa gör jag lite annorlunda. Dessa masserar jag in tvålen i efter det att jag har spolat dem i vatten. Jag penslar även dessa mot porslinet för att försäkra mig om att de är rena. 


  

 

Sedan är det bara att vänta in att dessa ska torka. Det tog tid, men så skönt att ha det gjort! ;) 


   




 
Det här inlägget går inte att kommentera.
Av afroego - 22 februari 2012 12:15

  I exakt två år har jag skrivit i den här bloggen: afroego.bloggplatsen.se (som började som enafro.bloggplatsen.se, minns ni? ;)). Här har jag bland annat skrivit skrivit 102 inlägg om skönhet och 125 inlägg om afrohår. Nu är det dags att lämn...

Av afroego - 22 februari 2012 09:55


Hej hopp! Igår hade jag det enorma nöjet att få testa fantasi-sminkning på Vanissa! Det var sjukt kul och Vanissa var så snäll och lät mig göra vad jag vill, haha. Trots att hon såg liiite rädd ut ibland ;) Ikväll har jag ett annat offer! Men då blir...

Av afroego - 20 februari 2012 14:27

Hej mina trogna! :D Snaaart så är det en massa roligt som händer för den här lilla bloggen fyller två år! Man kan säga att jag firade detta lite häromdagen genom att göra helt sjuuuka fynd!    En lite crazy fake-läder klänning, 49kr!? Kavaj/...

Av afroego - 16 februari 2012 09:12


Just nu står de fina rosorna jag fick av min kille på mitt skrivbord och det är så mysigt! Jag blev lite inspirerad av dem och gjorde en liten sminkning. Såhär blev det: Vit lockskugga (över ögonen) Grön droppskugga (under ögonen i ytterkant) o...

Av afroego - 15 februari 2012 09:03

       

Translate

Sök i bloggen

Twitter! (NEW)

Bloglovin'

bloglovin bloglovin

Kontakt

afroego@live.se

Fråga!

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Fråga mig

18 besvarade frågor

RSS

Omröstning

Vad läser du helst om i den här bloggen?
 Afrohår
 Mode
 Kändisar
 Skönhet
 Personligt (om mig)

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards