afroego

Alla inlägg under september 2010

Av afroego - 29 september 2010 11:31

Nu har jag haft mina clips ett tag. Och som de flesta som haft extensions vet så håller hårets kvalitet inte för evigt. Men det finns så klart saker man kan göra för att förnya håret lite. Detta har jag framgånsrikt testat; 


  • Toppa! Det är inte bara det egna håret som behöver toppas lite då och då. Utan även extensions som man har haf och planerar att ha länge. När man har lockigt, som jag har så går det bra att göra det själv. Har man rakt så kan en idé vara att be en kompis hjälpa, så att det blir jämt. Håret blir mindre trassligt och lättare att kamma igenom. 
  • Torr-inpacka! Gör en inpackning på håret utan att schamponera det först. Schampo har en tendens att torka ut håret och om håret inte är smutsigt så kan man göra en torr inpackning. Applicera inpackningen direkt på håret och kamma igenom. Låt det sedan ligga i 45-min- 1 timme och tvätta ur. Håret blir nästan som nytt! 

  

Jag använde mig av ORS

Av afroego - 27 september 2010 16:14

Nu har det varit mycket att göra den senaste veckan, men en sak har jag gjort tid för; Nagel-rehab! Mina naglar har varit inne i en period av misshandel. När nagellacket har börjat flagna så har jag bara målat över (och låtsas som om ingen har kunnat märka skillnaden). Så nu blev naglarna i sig också lite förstörde i processen. Så jag tog lite tid för att göra lite rehab;   
  
  • Tog bort nagellacket
  • Filade naglarna med en 4-stegs-fil
  • Målade på Myrr-olja
  • Maserade händerna med nagel och hand creme

  • lät allt torka in...

    • Målade ett nytt lack

    Nu känns det som om de klarar en vecka till av misshandel...

    Av afroego - 25 september 2010 14:37

         

    Fick lite inspiration från oktobernummret av Cosmo att låta rouget/bluschen flytta upp några våningar! Jag är en sån som missbrukar rouge, speciellt på hösten. Jag tycker att det är så mysigt med rosiga kinder när det börjar bli kallt och mörkt. Men! Man behöver inte bara ha rouge på kinderna.

    Nepp, jag provade att ha det vid utkanten av ögonen och jag tycker faktiskt att det blev riktigt häftigt. Lite 80-tal faktiskt. 

    Rouget jag använde har jag skrivit om förut, men det heter i alla fall (nr 72) Precious plum av MAYBELLINE New York. En klar favorit! 

    På bilden har jag även Mascaran från The body shop, kajal från H&M och ögonskugga från Sleek.

    Ha en trevlig lärdag!

    Av afroego - 24 september 2010 09:23

    Eftersom det är helg tänkte jag bjuda på ett riktigt bra helgtips. Det är ju, som de flesta vet, viktigt att rengöra huden från smink på kvällen eftersom huden använder tiden när du sover till att reparera sig. Men det är ju inte alltid man orkar vara supernoga med sin hud, och då har jag egentligen två tips; 

    • Om du har tvättat din hud noga på kvällen, innan du gått och lagt dig, går det bra att bara tvätta med vatten på morgonen. Det hjälper också huden att inte bli uttorkad om du har ganska torr hud.
    • Det andra, och kanske bästa, tipset är ansiktsservetter. Om du, när du till exempel kommer hem från en kväll ute, inte orkar tvätta ansiket så kan du ha en förpackning ansiktsservetter nära sängen så att du åtminstone kan torka bort det värsta av sminket innan du somnar. (Morgonen efter kan det också vara tacksamt att göra en  djuprengörande ansiktsmask!)

    Ansiktsservetter kan man köpa lite varstans, men jag brukar lita mest på apoteket. 

    (Bildkälla: Apoteket.se)


    Av afroego - 21 september 2010 11:35

    Nu vill jag prata om något jag egentligen inte tycker om att göra, men något som faktiskt är absolut nödvändigt för att få välmående Afrohår. Nämligen att klippa/toppa sig!

    Det sägs att man bör klippa afro hår minst 4 ggr om året eller varannan månad. Man behöver då inte klippa så oerhört mycket utan bara det som är nött. Det är viktigt för att håret ska kunna behålla fukt. Hår som man inte klipper regelbundet blir också lättare tovigt, vilket bidrar till att man tror att det inte går att hantera naturligt afrohår. Olika frisörer gör på olika sätt, men man brukar säga att man kan klippa håret när det är fuktigt om man har lockigt och att det ska vara torrt om man brukar ha det rakt.  

    Sist jag klippte mig gjorde jag det själv och det blev... ja, inte proffsigt, men helt okej. Jag har ju clips i alla fall, hoho. Men det kan vara värt någon hundring för att få det proffsgjort och samtidigt få chansen att fråga hur ens eget hår mår. 

       Efterbilden från när jag stylade och klippte mamma

    Av afroego - 20 september 2010 16:00

    Jag vet inte om jag nämnt att jag gillar Friis & Company, men det gör jag. Så jag måste ju säga att presenten från min kära sambo var fantastiskt fin!! Ett halsband och en väska. Den blir definitivt väldigt fin som handbagage på Africa-resan! Nu gäller det bara hitta en snygg resväska till...

      

    Av afroego - 19 september 2010 18:46


    Jag måste bara säga något om Rihanna's nya frisyr. Jag känner mig rätt övertygad om att det är en peruk. Dels för att det är väldigt långt och dels för att man inte ser någon bena. Jag vet inte vad jag tycker om det här. 

    Jag är ju en av dem som tycker att Rihanna är fantastisk, stilmässigt i alla fall. På nåt sätt känns det som om hon tar steget tillbaka med den här frisyren. Good girl gone Good again??


    (Bildkälla Rihannadaily.com)




    Av afroego - 19 september 2010 00:00

    Inte för att vara den som är den, men... JAG FYLLER ÅR IDAG!!! Så, nu har jag fått det ur mitt system. 

    Hur som helst så firar jag det med ny header och ny design. Festligt va? 

    Translate

    Sök i bloggen

    Twitter! (NEW)

    Bloglovin'

    bloglovin bloglovin

    Kontakt

    afroego@live.se

    Fråga!

    Kalender

    Ti On To Fr
       
    1
    2 3 4 5
    6
    7 8
    9
    10 11 12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20 21
    22
    23
    24 25
    26
    27
    28
    29
    30
    <<< September 2010 >>>

    Senaste inläggen

    Arkiv

    Kategorier

    Fråga mig

    18 besvarade frågor

    RSS

    Omröstning

    Vad läser du helst om i den här bloggen?
     Afrohår
     Mode
     Kändisar
     Skönhet
     Personligt (om mig)

    Gästbok


    Ovido - Quiz & Flashcards