afroego

Alla inlägg under augusti 2010

Av afroego - 31 augusti 2010 10:30

Nu börjar vi äntligen komma igång här hemma! En massa jobb kvar dock - men det tar väl ändå aldrig slut...? hoho

---


Hur som helst tänkte jag tipsa lite om hur man rengör sina extensions med clips som jag som bekant har just nu. 


Först och främst ska man ju försöka hålla håret så rent som möjligt, speciellt om man har lockigt. Jag försöker till exempel att inte använda så mycket hårspray. Och när jag gör det så gör jag det bara när jag vet att jag ska tvätta håret snart.


Tvätta

Oftast kan man använda både schampo och balsam när man tvättar. Men när håret inte är så smutsigt så tycker jag att det räcker med att göra en co-wash (balsamtvätt). Jag brukar tvätta håret i handfatet och inte när jag till exempel duschar. 

Styla & Torka

När håret sedan är blötts så borstar jag det ABSOLUT inte med en vanlig borste. Utan jag använder en bredtandad kam eller mina fingrar. 

När jag sedan ska torka håret så är det bra om jag är ute i god tid eftersom det är bäst att låta det lufttorka. Jag rekomenderar inte att torka det med en hårtork om det inte är kris. 

Medan håret är blött brukar jag dock masera in Redken så att det är lätt att reda ut och får lite glans. 


Tips! Sov aldrig med blött hår! 

   Klicka på bilden för att komma till källan

Av afroego - 29 augusti 2010 07:54

Misströsta ej! Snart kommer riktiga inlägg igen...

Men idag går flyttlasset. Äntligen! Inte att man inte vill vara kvar här, men bara att få allt jobb överstökat. 

Det här är utsikten från "vårt" fönster i svärmors enorma villa. Supermysigt! Sen blir det mys-frukost och efter det drar det iväg till storstan igen. Kommer nog att sakna det norrländska tempot och det fina landskapet i alla fall... :) 

  

Av afroego - 28 augusti 2010 10:34

Idag är det äntligen dags att knyta ihop säcken (nästan bokstavligen talat) till flytt-historian. Vi packar allt det sista och åker sedan över till svärmor och bor där över natten sedan drar vi iväg imorgon. Wiihoo

Fuluggs & mjukisar - the only way to go  

  

Av afroego - 27 augusti 2010 16:56

Måste bara tacka så mycket för att så många av er kom in och tittade igår! Jättekul! :) 

Idag blir det grillning med svärfar såhär på sommarkanten. Hoppas ni har en fin kväll!   

Ugglan får hänga med...

Av afroego - 26 augusti 2010 16:26

Nu tänkte jag visa hur man gör flygvärdinnefrisyren! Efter som min kära karl var ute på vift idag så fick det bli en bildserie istället för en film av det hela. Men på videoklippet nedanför så visar jag hur man gör en sån där munk som jag använder om man inte kan/vill köpa en färdig.

Dett använde jag (plus eventuellt hårnålar): 

  

Först så satte jag upp håret där jag ville ha knuten:

  

Sedan, på med munken:

  

Efter det öppnar man upp hästsvansen och trär en till snodd över munken och håret:

       

Håret som sticker ut efteråt virar man bara kring munken så att det täcker snodden och färster eventuellt med hårnålar:

Viola! 


Såhär gör du alltså en egen munk:

Du behöver en socka och en sax. Helst en socka som är i din hårfärg.  



Av afroego - 25 augusti 2010 12:13

Svårt att sätta namn på min frisyr idag men det är typ en sidosvept löst sittande flygvärdinne-munk...? För er som inte vet hur man gör en munk så ska jag visa er någon dag!  Tänkte bjuda på de här bilderna för att få er att glömma att jag inte skriver ett "riktigt" inlägg. :) Idag blir det shopping och fika med en av mina bästa vänner i det norrlänska regnet. Ha en bra dag! 

    

Av afroego - 24 augusti 2010 18:22

Ni får ursäkta att uppdateringen blir lite lidande den här veckan, men jag är mitt uppe i en flytt och det finns en massa att göra, en massa att hälsa på och en massa att säga hej då till. Men när jag får en stund över lovar jag att uppdatera. Men det blir nog inte varje dag... :/  men gulligt av er att fortsätta kika in, fortsätt med det! Kram kram

Av afroego - 23 augusti 2010 10:25

Eller conditioner-wash som det också heter är det senaste jag har testat. Det innebär, som namnet låter som, att man bara tvättar håret med conditioner, alltså balsam. Jag har testat det här två gånger nu och jag tycker faktiskt att det fungerar jättebra! Tanken med co-wash är att man inte ska torka ut håret, och det här är viktigt om man vill försöka spara ut sitt afrohår. På det här sättet kan jag tvätta håret varje dag om jag vill, vilket inte skulle ha fungerat lika bra om jag hade använt shampo, utan att jag torkar ut det. I och för sig så är det bra att man tvättar med shampo i alla fall en gång i veckan så att produkten (balsamet) inte bygger upp sig i håret. När man shamponerar är det då viktigt att man fokuserar på hårbotten och inte på själva håret. 

  

Det är viktigt att välja ett balsam som inte är proteinbaserat, och jag har valt VO5's Sheer vitality balsam som är vattenbaserat. Det är dessutom ganska snällt mot plånboken :) 

Translate

Sök i bloggen

Twitter! (NEW)

Bloglovin'

bloglovin bloglovin

Kontakt

afroego@live.se

Fråga!

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16
17
18
19
20 21
22
23 24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

Kategorier

Fråga mig

18 besvarade frågor

RSS

Omröstning

Vad läser du helst om i den här bloggen?
 Afrohår
 Mode
 Kändisar
 Skönhet
 Personligt (om mig)

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards